تسمه, آموزشی

آشنایی با انواع تسمه‌ خودرو و کاربرد آن‌ها

فهرست مطالب

انواع تسمه خودرو.

عنوان فارسی سند: آشنایی با انواع تسمه‌ خودرو و کاربرد آن‌ها

آشنایی با انواع تسمه‌ خودرو و کاربرد آن‌ها

تسمه خودرو

معرفی انواع تسمه

تسمه تخت  (Flat belt)

تسمه گرد Round belt. 5

تسمه V  (V‐belt). 6

تسمه‌های شیاردار

تسمه آجدار یا شیاردار (ribbed belt)

تسمه تایمینگ

نتیجه گیری..

1-آشنایی با انواع تسمه‌ خودرو و کاربرد آن‌ها

 

 

 

 

 

تسمه خودرو

انواع تسمه‌ خودرو در اشکال مختلف طراحی و تولید شده و به همین دلیل کاربرد‌های متفاوتی نیز دارند. تسمه یکی از کاربردی‌ترین قطعات داخلی خودرو است که سرعت چرخش میل لنگ را با میل سوپاپ تنظیم می‌کند و همین امر مانع از برخورد سوپاپ و پیستون در داخل سیلندر می‌شود. مدل‌های متفاوتی از انواع تسمه خودرو در بازار موجود است و می‌توانید بر اساس عملکرد خودرو، یکی از آن‌ها را خریداری نمایید. لازم به ذکر است که انواع تسمه خودرو با قیمت‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند و برای خرید باید به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید. البته فروشگاه‌های اینترنتی و آنلاین زیادی در زمینه فروش و سفارش انواع تسمه خودرو فعالیت گسترده دارند که امکان بررسی قابلیت‌ها و قیمت را برای شما فراهم می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی مدل‌های متفاوت انواع تسمه خودرو و کاربرد هر یک از آن‌ها بپردازیم.

معرفی انواع تسمه

تسمه خودرو قطعه‌ای با کاربرد فراوان در انواع خودرو‌های سبک و سنگین است که با وجود طراحی بسیار ساده، عملکرد‌های متفاوتی دارد. در واقع انواع تسمه‌های خودرو با وجود اینکه بسیار ساده و بدون پیچیدگی طراحی شده‌اند اما می‌توانند بخش عمده‌ای از عملکرد خودرو را مدیریت کنند. در تولید تسمه‌ خودرویی طراحی خاصی به کار نرفته و این پلاستیک حلقه مانند به دلیل داشتن استحکام زیاد به سادگی می‌تواند حرکت موتور خودرو را کنترل نماید. البته در طراحی شکل ظاهری انواع تسمه‌ خودرو تفاوت‌هایی اعمال شده که باعث ایجاد مدل‌های مختلف از آن شده است که شامل موارد زیر هستند:

تسمه تخت  (Flat belt)

تسمه تخت یا فلت بلت اولین و قدیمی‌ترین نوع تسمه به شمار می‌آید که به شکل یک نوار صاف و باریک طراحی شده و در موتور خودرو به کار می‌رود. تسمه تخت از دیگر انواع تسمه‌ صنعتی هستند که در صنعت کاربرد دارند. البته لازم به ذکر است که امروزه کاربرد تسمه تخت همانند گذشته رواج ندارد، زیرا دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی که امروزه تولید می‌شوند مجهز به مکانیزم داخلی انتقال قدرت هستند و یا در آنها از تسمه‌های ذوزنقه‌ای استفاده می‌شود. این محصول را می‌توان در ساختمان خرمن‌کوب‌ها و یا دستگاه‌های چوب‌بری پیدا کرد. این تسمه‌ها در برابر ذرات گردوغبار بسیار مقاوم بوده و استفاده از آنها بسیار راحت است. قرقره‌هایی که برای نصب این تسمه‌ها استفاده می‌شوند از چدن، آلومینیوم یا چوب تهیه می‌شوند. تسمه‌های تخت دارای انواع مختلفی اعم از تسمه تخت چرمی، تسمه بافته شده، تسمه ساخته شده با رشته‌های لاستیکی و تسمه تخت لاستیکی هستند. تسمه تخت مانند انواع تسمه‌های صنعتی در بسیاری از ماشین‌های صنعتی مانند کمپرسورها، جداکننده‌ها، فن‌ها، نوارنقاله‌ها، کارخانه‌های چوب بری، پمپ‌های آب و ماشین‌های ابزار مانند آسیاب استفاده می‌شوند. تسمه های تخت با قرقره های تاج دار یا مخروطی بهترین کار را دارند.

تسمه گرد (Round belt)

تسمه گرد، یکی از انواع تسمه‌های صنعتی است که جنسی از لاستیک دارد. این تسمه‌ها به دلیل اینکه با استفاده از لاستیک‌های دارای مقاومت بالا و یا رشته‌های طولی درهم‌تنیده لاستیکی ساخته می‌شوند دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار هستند . در طراحی و تولید این تسمه‌ها از طرح دایره‌ای شکل استفاده می‌شود. در واقع متریال این نوع تسمه هم پلاستیکی است و همین امر باعث ایجاد حالت کششی در آن می‌شود اما نکته دیگر این است که لایه ی‌داخلی این این تسمه به حالت دایره‌ای است که با نظم ،کاملا در کنار هم قرار گرفته و فاصله شیار‌های بین دایره به اندازه 60 درجه است و فرم V بسته‌ای به خود گرفته است. از مهم‌ترین کاربرد‌های این مدل در جاهایی است که میزان گشتاور بسیار پایین باشد که در این حالت قابلیت افزایش قدرت موتور را فراهم می‌کند، این نوع تسمه در اندازه قطر و ضخامت‌های متفاوت در بازار موجود است. تسمه های گرد که یکی از انواع تسمه های صنعتی می‌باشد، در کنترل حرکت و همچنین کاربردهای انتقال قدرت استفاده می شوند. این تسمه های صنعتی در شفت‌های خطی، نوار نقاله‌های صنعتی، ماشین‌آلات بسته بندی، دستگاه‌های فتوکپی، چاپگرها و غیره کاربرد دارند.در کاربردهایی که انتظار می‌رود تسمه‌ها زیاد بپیچند و با چند قرقره تماس پیدا کنند، تسمه‌های گرد بسیار مناسب هستند. این تسمه های صنعتی با توجه به ماهیت شکلی خود می توانند انرژی را از هر قسمتی از سطح دایره ای خود انتقال داده و اصطکاک ایجاد کنند.این تسمه‌ها برای انتقال نیروهای سبک، مناسب بوده و می‌توان از آنها در ساخت چرخ‌های خیاطی و یا دستگاه‌هایی نظیر پروژکتور پخش فیلم، استفاده کرد. البته لازم به ذکر است که تسمه‌های گردی که دارای ابعاد بزرگی هستند را می‌توان در تجهیزات و ادوات کشاورزی به کار برد.

تسمه V  (V‐belt)

یکی از رایج‌ترین انواع تسمه‌های انتقال قدرت، تسمه‌های ذوزنقه‌ای هستند. این تسمه‌ها رفتاری گوه مانند از خود نشان می‌دهند که باعث می‌شود طول قوس تماس در قرقره‌ها کاهش یافته و سرعت انتقال، افزایش پیدا کند. این تسمه‌ها قادرند شوک‌های لحظه‌ای را جذب کرده و از آسیب‌دیدگی موتورها و یاتاقان‌های دستگاه، پیشگیری کنند. به‌ راحتی می‌توان از این تسمه‌ها استفاده کرده و آنها را تعویض کرد. این نوع تسمه‌های انتقال‌دهنده نیرو، صدا و لرزش کمی دارند و بازده آنها برابر با ۹۰ الی ۹۳ درصد است. در ساختمان آن‌ها می‌توان سه قسمت با نام‌های: ناحیه کشش، ناحیه فشار و ناحیه مرکزی یافت. مدل ذوزنقه‌ای به دلیل داشتن ریل‌های داخلی چسبندگی زیادی به قسمت پولی‌ها خواهد داشت. در واقع وجود شیار‌های V شکل به شما امکان چسبندگی، کشش و افزایش قدرت موتور را می‌دهند که از این رو می‌توان آن‌ها را جزو بهترین نوع تسمه‌های خودرو معرفی نمود. در طراحی و تولید این محصول ضخامت بیشتری در نظر گرفته شده و دارای طول و اندازه قطری متفاوتی است که به شما امکان خرید برای خودرو‌های مختلف را می‌دهد. گفتنی است که تمامی اجزای این تسمه قابلیت جداسازی در شرایط مختلف را دارند و می‌توانید از این قابلیت در مواقع مختلف استفاده کنید.کاربرد تسمه ذوزنقه‌ای در صنایعی است که باید در آن، نیروهای بزرگی انتقال داده شود. تسمه‌های ذوزنقه‌ای یا به شکل حلقه تهیه می‌شوند و یا شکل آنها به‌ صورت نواری است. این محصولات، خود دارای انواع مختلفی هستند. تسمه‌های ذوزنقه‌ای بندبند، V شکل و یکپارچه، ازجمله این محصولات هستند. هر کدام از آنها دارای ساختاری متفاوت بوده و در نتیجه، کاربرد مختلفی دارند.

تسمه‌های شیاردار

تسمه شیاردار

وقتی چندین تسمه‌‌ی V شکل کنارهم قرار بگیرند، تشکیل تسمه‌‌ی چند شیار را می‌دهند. تسمه صنعتی چند شیار به طور معمول از 4 الی 6 تسمه V شکل به صورت مرتب در کنار یکدیگر قرار داده می شوند که همین ویژگی، موجب نازک ‌تر شدن و بالا رفتن انعطاف ‌پذیری آن می‌شود. در واقع انعطاف‌پذیری به معنای سهولت و بهبود در بهره ‌وری محصول یا دستگاه است، به گونه ای که به محض خم شدن تسمه، انرژی بسیار کمی در اصطکاک داخلی هدر می‌رود. با توجه به افزایش بهره وری که باعث کاهش اثرات حرارت بر روی آن می‌شود، به مدت زمان طولانی ‌تر و به صورت خنک ‌تر در دستگاه عمل می‌ کند، و مناسب برای انتقال نیرو‌های بسیار بزرگ است. این مدل نوع دیگری از انواع تسمه‌ خودرو به شمار می‌آیند که به دلیل داشتن طراحی متفاوت امکانات خاصی را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای تولید این تسمه از ترکیب 5 تسمه ذوزنقه‌ای استفاده شده که با ظرافت در کنار هم قرار گرفته‌اند. از مهم‌ترین کاربرد‌های این تسمه زمانی است که به انعطاف پذیری بیشتر نیاز دارید، همچنین این اقدام تا حد زیادی حرارت ایجاد شده را کاهش و سطح قدرت موتور را افزایش می‌دهد.

تسمه آجدار یا شیاردار (ribbed belt)

این تسمه صنعتی از ترکیب تسمه تخت با تسمه V شکل ایجاد می‌شود. از نامگذاری این نوع تسمه کاملا مشخص است که یک نوع تسمه طولی است که درقسمت داخلی، شیارهای V شکل دارند و سطح بیرونی آنها تخت است ولی ضخامت کلی تسمه باریک و کم است، که همین عامل موجب افزایش سطح تماس مابین پولی و تسمه آجدار میگردد. لبه های داخلی و خارجی تسمه کاملا به سطح پولی چسبیده شده و اصطکاک کافی را برای انتقال نیرو فراهم میکند. همچنین بانی و مسبب توزیع یکسان و یکنواخت تنش در سطح تماس بین پولی و تسمه می‌گردد. مهم‌ترین کاربرد این تسمه انتقال قدرت است که به واسطه شیار‌های طولانی انجام می‌شود.

عملکرد تسمه آجدار:

با توجه به اینکه تسمه صنعتی آجدار، ویژگی انعطاف پذیری تسمه‌های ‌تخت و عملکرد فوق العاده تسمه V شکل را با توجه به ماهیت خود، همراه دارند و در ساخت آنها از متریال (مواد اولیه) هایی مانند پلیمرهای لاستیکی یا پلی اورتان همراه با نخ‌های محکم استفاده می‌شود، دارای میزان محدوده‌ی قدرت تحمل بالایی (از 1 تا حدودا 600 کیلو وات) هستند و مزیت های مناسبی چون: عمر طولانی، انتقال و حرکت آرام، قابلیت کاهش نویز و ارتعاش، توزیع تنش یکنواخت و پایدار را به ارمغان می‌آورد. کاربرد عینی و ملموس تسمه های آجدار به عنوان محرک خودرو و یا در وسایل معدنی و برقی بزرگ مانند: ماشین ها و دستگاه های خشک کن و شست و شو، کمپرسورها ، میکسرهای بتونی، ماشین آلات کشاورزی و چمن زنی و ماشین لباسشویی و … است.

تسمه تایمینگ

در حالی که تسمه های تخت، گرد و V در انتقال حرکت عالی هستند، محدودیت هایی دارند. به عنوان مثال، لغزش تسمه در هیچ یک از آنها قابل رفع نیست. در کاربردهایی که نداشتن لغزش الزامی است، باید از تسمه های دندانه دار استفاده کنیم.تسمه تایمینگ یک تسمه انتقال فعال است که برای انتقال نیرو نیازی به اصطکاک ندارد. نیرو را از طریق دندانه هایی مشابه درایوهای زنجیر یا چرخ دنده، اما با سطح صدای بسیار کمتر و بدون نیاز به روغن کاری بیش از حد، انتقال می دهدتسمه ها دارای دندانه هایی در سمت درگیر کمربند هستند. این دندانه ها در شیارهای مربوطه قرار می گیرند که روی قرقره ماشین کاری شده اند. تسمه های دندانه دار به هیچ وجه نمی لغزند و در کاربردهایی استفاده می شوند که حفظ زمان و موقعیت دقیق بسیار مهم است. در نتیجه این تسمه ها به عنوان تسمه تایم یا تسمه سنکرون نیز شناخته می شوند. آنها معمولاً در موتورهای اتومبیل و موتور سیکلت برای تأمین انرژی و زمان میل بادامک استفاده می شوند.برای تولید این تسمه از طراحی دندانه‌دار استفاده شده که برای تکمیل قطعات آن را با پولی‌های دندانه‌دار ست می‌کنند، این دو قطعه به موتور کمک می‌کنند تا در زمان حرکت هیچ گونه لرزشی را حتی در سرعت‌های بالا نداشته باشد. از مهم‌ترین کاربرد‌های این مدل از تسمه‌ها می‌توان به قابلیت انتقال حرکت مستقیم بر اساس استاندارد‌های زمانبندی شده است. در پایان گفتن است که البته از انواع تسمه تایم در خودرو‌ها استفاده می‌شود و در صنعت نیز انواع تسمه صنعتی وجود دارد که امکان انتقال قدرت، حرکت ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی را فراهم می‌کند. در مدل دیگر تسمه‌ها که بر اساس عملکرد تقسیم بندی می‌شوند می‌توان به تسمه پروانه‌ای اشاره کرد که با هدف انتقال نیرو گشتاور به سایر قسمت‌های خودرو مثل واتر پمپ، سیستم تهویه و دینام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نتیجه گیری

انواع تسمه‌ خودرو در طراحی‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند و شما می‌توانید بر اساس نیاز خود یکی از این انواع تسمه‌ خودرو را خریداری نمایید. همانطور که عنوان شد هر یک از انواع تسمه‌ خودرو دارای ویژگی‌های خاصی هستند و همین امر سبب شده که کاربرد‌های متفاوتی نیز داشته باشند. اهمیت وجود این قطعه در موتور سبب شده که کمپانی‌های مختلفی در زمینه تولید آن فعالیت‌های گسترده داشته باشند به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای خرید کالای اصل و با کیفیت حتما به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید.گفتنی است که فروشگاه‌های آنلاین زیادی در زمینه فروش انواع تسمه‌ خودرو مخصوصا انواع تسمه‌ها فعالیت می‌کنند، خرید از این مجموعه‌ها امکان مقایسه در وقت آزاد را به شما می‌دهد. همچنین می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید با مقایسه قیمت و کیفیت یکی از مدل‌های مختلف تسمه‌های خودرو را خریداری نمایید، البته توجه داشته باشید که فروشگاه مورد نظر باید از همه نظر مورد تایید باشد.

در خرید تسمه های خودرو به نکات زیر توجه کنید:

  1. جنس رویه تسمه ( عموما تسمه های با کیفیت جنس رویه مخملی تری دارند)
  2. نرمی و انعطاف پذیر بودن یکی از نشانه های یک تسمه با کیفیت است ولی الزامی وجود ندارد که همه تسمه های نرم دارای کیفیت خوبی باشند.
  3. برند و شرکت سازنده تسمه از اصلی ترین راهنمای خرید این قطعه می باشد ،لذا سعی کنید از محصولات برند های معتبر روز دنیا استفاده کنید.

متاسفانه تسمه ها همچون خیلی از دیگر قطعات خودرو دچار سوء استفاده های غیر اخلاقی شده اند که تشخیص آن توسط افراد غیر متخصص ممکن نیست ، برای مثال عموم تسمه های دانگیل و پاور گریپ‌ اصلی نیستند و فیک هستند ؛ لذا همانطور که همیشه متذکر شدیم فارغ از قیمت قطعات یدکی به این نکته دقت کنید که از چه مرکز و فروشگاهی خرید خود را انجام می دهید تا مشمول ضررهای مالی نشوید.

توصیه :

کیفیت نامطلوب تسمه ها اللخصوص تسمه تایم ضررهای مالی برای شما به همراه خواهد داشت ، لذا برای بالا بردن دانش و جلوگیری از ضررهای احتمالی شما را به مطالعه دانشنامه بهترین تسمه تایم برای خرید از فروشگاه آنلاین یدک رسان دعوت می کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *