کیت تایم

بهترین زمان برای تعویض کیت تایم

 1.بهترین زمان برای تعویض کیت تایم

کیت تایم چیست؟ چه ویژگی دارد؟ اجزای تشکیل دهنده آن چیست؟ بخش کیت تایم یا تایمنگ خودرو، یکی از حساس ترین بخش های ماشین به شمار می آیند که هرگونه ناهماهنگی در آن منجر به ایجاد مشکل بزرگ در خودرو می گردد. موضوعی که ذهن اغلب رانندگان را به خود مشغول کرده ، عدم آشنایی به کیت تایم خودرو و بهترین زمان برای تعویض آن است. همانطور که می دانید خودروها دارای انجین های متفاوتی هستند که همین موضوع تفاوت در کیت تایم یا سرویس تایمینگ خودرو را به همراه دارد.

در این مطلب به معرفی کیت تایم و اجزای تشکیل دهنده آن، خرابی قطعات و علت های آن  می پردازیم و همچنین بهترین زمان تعویض کیت تایم را خدمتتان ارائه کنیم. اگر شما هم چیزی درباره کیت تایم یا سرویس تایمینگ یا کیت تسمه تایم خودرو نمی دانید، پیشنهاد می کنیم که تا پایان این بخش همراه ما باشید.

1-1- منظور از کیت تایم چیست؟

در مکانیزم خودرو، سیستم های زیادی استفاده شده است که از مهم ترین آن ها سیستم تایمینگ یا کیت تایم هستند. این سیستم وظیفه زمانبندی دقیق باز و بسته شدن سوپاپ ها  و قرارگیری پیستون ها در محل تعیین شده را بر عهده دارند.
کیت تایم در سیستم های مختلف دارای اجزای گوناگونی است که هرگونه اختلال یا ناهماهنگی در محل قرار گیری باعث اخلال در عملکرد خودرو و آسیب جدی به موتور می گردد.

1-2- کاربرد کیت تایم در خودرو

کیت تایم یا کیت تسمه تایم خودرو به منظور ایفای نقش های متفاوتی در خودرو استفاه می گردد. از مهم ترین وظایف آن تاثیر بر سیستم احتراق و کنترل حرکت میل لنگ ها میل سوپاپ ها می باشد. به طور خلاصه تسمه تایم نیروی لازم را از میل لنگ گرفته و به میل سوپاپ انتقال می دهد. به طور کلی تسمه تایم کنترل و انجام عمل های مکش، تراکم، تخلیه و احتراق را برعهده دارد.

1-3- اجزای تشکیل دهنده کیت تایم خودروها

قبل از آنکه درباره اجزای تشکیل دهنده کیت تایم صحبت کنیم، بهتر است که با انواع انجین خودرو آشنا شویم. همان طور که می دانید سیستم تایمنیگ خودرو مطابق انجین موتور خودرو ها دسته بندی شده و آماده می گردد. فرآیند چهار زمانه مکش، فشرده سازی، نیرو و خارج سازی آن باید به صورت روتین و منظم انجام گیرد. این فرآیند با حرکت یک بار میل بادامک و دوبار میل لنگ همراه است که به زمانبدنی مکانیکی معروف است. در ادامه به معرفی دو نوع از معروف ترین سیستم های تایم یعنی تسمه تایم و زنجیرتایم می پردازیم.

1.3.1.زنجیر تایم

تاریخچه استفاده از زنجیر تایم، بیشتر از تسمه تایم است. این قطعه همان کار تسمه تایم را انجام می دهد، اما طول عمر بیشتری داشته و مدت زمان بیشتری مورد استفاده قرار می گیرد. به گونه ای که اغلب افراد معتقدند که تا پایان عمر خودرو می توان از آن استفاده کر

1.3.2تسمه تایم

در اغلب خودروهای بنزینی و چهارزمانه از تسمه تایم استفاده می شود. استحکام این قطعه قابل قبول بوده اما بعد از گذشت مدتی دچار فرسایش می گردد. اغلب افراد و کارشناسان توصیه می کنند که با هر 60000 یا 100000 کیلومتر تعویض گردد.
تسمه تایم به تنهایی قادر به انجام کاری نیست بلکه در کنار آن یک سری قطعات دیگر نیز وجود دارند که به سیستم تایمنیگ یا کیت تایم معروف هستند.

اجزای کیت تایم

حال وقت آن رسیده است که اجزای تشکیل دهنده سیستم تایمینگ را خدمتتان ارائه کنیم. اغلب خودروهای چهار زمانه دارای سیستم تایمینگ یکسانی هستند. شرکت های ارائه دهنده لوازم یدکی خودرو، قطعاتی را تحت عنوان قطعات کیت تایم عرضه می کنند. این قطعات در پک هایی قرار داده شده و بسته به تعداد آن ها و نوع خودرو دارای قیمت های متفاوتی هستند. مثلا در فروشگاه آنلاین یدک رسان تندرو ال 90 دارای قطعات و تعلقات زیر است:

  • تسمه تایم
  • غلطک هرزگرد
  • تسمه سفت کن تایم
  • پیچ و واشر مربوطه

در ادامه به توضیح هریک از آن ها می پردازیم.

 تسمه تایم چیست؟

در بخش های فوق به تسمه تایم اشاره کردیم. اما در این قسمت به طور مفصل درباره آن صحبت می کنیم. تسمه تایم به عنوان یک رابط بین میل لنگ و میل سوپاپ بوده و موجب چرخش و حرکت میل سوپاپ می گردد. اغلب تسمه تایم ها از جنس پلاستیک ساخته می شوند. درواقع تسمه تایم به منظور کنترل حرکت میل سوپاپ ها و محل قرار گیری آن نسبت به پیستون در خودرو قرار داده شده است. هنگامی که درباره تسمه تایم و زنجیر تایم صحبت می کردیم، به استحکام و مقاومت بالای زنجیرتایم اشاره کردیم. به گونه ای که اغلب افراد طول عمر آن را برابر با طول عمر خودرو می دانند. اما در توضیحات تسمه تایم به طور صریح اشاره کردیم که در خودروهای بنزینی از این قطعه یعنی تسمه تایم استفاده می گردد. علت چیست؟مطمئنا دلایلی منطقی پشت استفاده از این قطعه قرار دارد. در ادامه به چند نمونه از آن اشاره می کنیم.

  • زنجیر تایم سروصدای بیشتری ایجاد می کند. صدای زیاد زنجیر تایم یکی از مشکلات اصلی این قطعه به شمار می آید. زنجیر تایم از جنس فلز بوده و با روشن شدن خودرو صدای زیادی تولید می گردد. به گونه ای که در خودروهایی که از تسمه استفاده شده، این صدا به حداقل رسیده است.
  • در صورت خرابی زنجیر آسیب بیشتری به خودرو وارد می گردد. به طور کلی خرابی تسمه تایم آسیب جدی به خودرو وارد می کند. اما خرابی زنجیر تایم آسیبی به مراتب بیشتر برای خودروی شما به همراه خواهد داشت. این آسیب به قدری سنگین است که احتمال از کار افتادن موتور در آن وجود دارد.
  • وزن موتور به نسبت کمتر خواهد شد. سنگینی وزن موتور در خودروهایی که از تسمه تایم استفاده می کنند به مراتب کمتر از موتورهایی با زنجیرتایم است

خرابی تسمه تایم چه تاثیری در خودرو دارد؟

چنانچه کیت تایم یا سرویس تسمه تایم با مشکل روبه گردد یا پاره شود، کنترل سوپاپ و پیستون خارج از اراده تسمه شده و به یکدیگر برخورد می کنند. در پی این اتفاق سر سیلندر و دیواره های آن و سوپاپ ها نیز آسیب می بیننند. در صورت بی توجهی به آن ها نیز امکان خرابی سایر قطعات وجود دارد. در ادامه به چند نمونه از نشانه های خرابی آن اشاره می کنیم. اما شما می توانید برای آشنایی بیشتر در این زمینه به مقاله ای که به طور اختصاصی به آن پرداخته شده است، بپردازید.

  • ممکن است که صداهایی غیر معمول از جلوی آن به گوشتان برسد. در برخی اوقات پاره شدن تسمه تایم با صدای تیک تیک بروز می کند. در چنین مواقعی اکیدا توصیه می گردد که به یک مکانیک مراجعه کنید.
  • در صورت خرابی تسمه تایم، خودروی شما روشن نخواهد شد.
  • ممکن است که دور موتور خودرو به صورت غیر معمول افزایش یابد. درواقع این اتفاق ممکن است که به دلیل شل بودن تسمه یا از بین رفتن دنده های آن رخ دهد.
  • در صورت پاره شدن تسمه تایم، دود زیادی ار قسمت اگزوز خودرو خارج می شود. در صورت خرابی تسمه تایم، خودرو بیش از اندازه و توان خود تلاش می کند تا قطعات به حرکت در آیند.

 غلطک هرزگرد

غلطک هزرگرد قطعه ای جدا نشدنی برای عملکرد درست تسمه تایم یا زنجیر تایم به شمار می آید و کیت تایم وجود دارد. هرزگرد ها برای تظیم حرکت تسمه ها استفاده می شوند. این قطعه بر روی موتور نصب شده و در هنگام عبور تسمه، سفتی آن را کنترل می کند. هرزگردها معمولا در انواع هرزگرد کولر، تسمه تایم و … وجود دارند. دلایلی زیادی در خرابی غلطک هرزگرد، تاثیر دارد اما از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:خرابی بلبرینگ ها می توانند موجب خرابی این قطعه گردد. اگر بخواهیم مکان قرارگیری این قطعه را دقیق تر خدمتتان ارائه کنیم، این قطعه بر روی بلبرینگی که به موتور متصل است، قرار می گیرد. بنابراین خرابی بلبرینگ می تواند تا حد زیادی بر هرزگرد ها موثر باشند.شل یا سفت بودن تسمه می تواند عملکرد هرزگرد ها را با مشکل جدی روبه رو کند. سفتی تسمه تایم ها اندازه استانداردی داشته و باید توسط متخصصین این بخش تنظیم شود. شل بودن بیش از اندازه تسمه موجب اخلال در عملکرد هرزگرد و عدم بهره مندی آن از نیروی موتور می گردد. همچنین اگر تسمه را بیش از حد استاندارد سفت کرده باشند، هرزگردها فشار زیادی را متحمل می شوند. خرابی یا مشکل در هرزگرد ها با صدایی مانند جیرجیر خود را نشان می دهند. البته این صدا ممکن است که در صورت خرابی سایر قطعات نیز خود را نشان دهد. البته این موضوع نباید موجب بی توجهی شما به غلطک هرزگرد شود یا اینکه بنا را بر وجود یک مشکل کوچک در خودرو قرار داده و به سادگی از کنار آن عبور کنید.بلکه در وهله اول به غلطک توجه کنید. به خاطر داشته باشید که این قطعه یکی از اجزای کیت تایم است که هرگونه خرابی در آن منجر به خرابی قطعات اصلی خودرو گشته و در حرکت خودرو اخلال ایجاد می کند.

 غلطک تسمه سفت کن

قطعه ی دیگری که در کیت تایم ضروری است و در هنگام تعویض سرویس تایمینگ خودرو به آن احتیاج پیدا می کنید،غلطک تسمه سفت کن است. این قطعه نیز در کنار هرز گردها به منظور کنترل کشسانی و حرکت تسمه را قرار داده شده است. نشانه های خرابی در آن نیز مانند نشانه خرابی هرزگرد بوده و موجب خرابی تسمه تایم می گردد. تسمه سفت کن ها در سه نوع اتومات، نیمه اتومات و مکانیکی تولید می گردد. تقریبا همه آن ها از اهرم، پولی، فنر و پایه ساخته شده و برای عملکرد درست به آن احتیاج دارند.

علائم و نشانه های خرابی کیت تایم

سیستم های خودرو به منظور آسایش سرنشینان آن تعبیه شده اند. طراحی قطعات خودرو و اتصال آن ها به یکدیگر به گونه ای است که مسافرت دل انگیزی را برای مسافران رقم می زند. اغلب رانندگان و سرنشینان خودرو، صداهای خودروی سالم را شناخته و بر آن ها آگاه هستند. به همین دلیل کوچکترین صدای غیر عادی می تواند ذهن آن ها را آشفته کند. خرابی یا ناهماهنگی های قطعات با یکدیگر با بروز نشانه هایی همراه هست. آشنایی با این علائم می تواند شما را در تشخیص نوع خرابی همراهی کند. خرابی کیت تایم خودرو، مشکلی بزرگ در خودرو محسوب شده و نیاز به بررسی دقیق توسط کارشناسان آن دارد. ما در طول این مطلب به چند مورد از نشانه های خرابی قطعات کیت تایم اشاره کردیم. در این بخش همه آن ها را در یک جا جمع آوری کرده و به صورت دقیق‌تر به آن ها می پردازیم. البته قبل از آنکه درباره علائم و نشانه ها صحبت کنیم، نکاتی را خدمتتان ارائه می کنیم. در ابتدای این بخش به تسمه تایم و زنجیرتایم اشاره کردیم. نشانه هایی که در ادامه به آن ها می پردازیم در هر دوی این مکانیزم ها اتفاق می افتد. اما برخی از نشانه هایی که از دیگر آن ها شایع تر بوده و در اغلب خودروها اتفاق می افتد عبارت اند از : در خودروهای تسمه تایمی امکان خرابی و خشکی هرزگردها و همچنین پارگی تسمه تایم شایع تر از مشکلات دیگر است. همچنین در خودروهایی که از سیستم زنجیرتایم استفاده شده است، شکایت از خرابی بالشتک ها بیش از دیگر قطعات به گوش می رسد. حال به هر یک از نشانه هایی که ناشی از خرابی کل سیستم تایمینگ یا قطعات متصل به آن ها ست می پردازیم.

بالا رفتن دور موتور

دینام خودرو برای انجام فعالیت خود به حرکت دقیق تسمه تایم احتیاج دارد. درواقع این قطعه نیروی لازم را از سیستم تایمینگ دریافت می کند. گاهی اوقات به دلیل وجود مشکل در تسمه تایم، عملکرد دینام نیز دچار اختلال گشته و موجب بالارفتن دمای قسمت کاپوت می گردد. این موضوع می تواند، دور موتور خودرو را بدون هیچ علتی افزایش دهد.

عدم عملکرد مناسب توسط کولر

سرد کردن کولر خودرو امری طبیعی بوده و به همین منظور در خودرو تعبیه شده است. روشن نشدن آن یا عدم کارکرد مناسب می تواند ناشی از سیستم هیدرولیک باشد. سیستم هیدرولیک نیز برای فعالیت در خودرو وابسته به کیت تایم است. بنابراین اگر این سیستم خراب شود، پمپ هیدرولیک نیز نمی تواند به درستی کار کند.

فرمان خودرو سفت شده است

در خرابی خودرو عرض کردیم که سیستم هیدرولیک، وابسته به کیت تایم خودرو است. در واقع در صورت مشکل در آن ها نیز، سیستم هیدرولیک با مشکل روبه رو می گردد. از طرفی عملکرد فرمان خودرو نیز وابسته به سیستم هیدرولیک است. از ویژگی های استفاده از آن می توان به نرمی و راحتی فرمان اشاره کرد. بنابراین اولین نشانه ای که می تواند ناشی از خرابی سیستم هیدرولیک باشد، سفت شدن فرمان است.

آسیب و خرابی پولی ها

خرابی پولی ها موجب خرابی سفت کن و در پی آن اختلال در تسمه تایم می گردد. اخلال در عملکرد تسمه تایم نیز می تواند موجب شل یا سفت شدن آن گردد. به خاطر داشته باشید که پولی ها باید بدون خراش یا فرورفتگی باشند و هیچ گونه گرد و خاکی بر روی آن ها وجود نداشته باشد.

خرابی اهرم ها و احساس لرزش

گاهی اوقات ممکن است که بازوهای نگه دارنده یا اهرم ها جابجا شده باشند. در این هنگام با روشن شدن موتور، خودرو دچار لرزش می گردد. خرابی اهرم ها جزء مشکلاتی است که باید توسط افراد کارشناس انجام شود.

صدای سایش یا جیغ

در اغلب خودرو ها خرابی تسمه سفت کن ها خود را با صدایی مانند سایش یا جیغ نشان می دهند. این صدا به دلیل شل شدن تسمه اتفاق می افتد.

قطعات وابسته سیستم تایمنیگ از کار افتاده اند

قطعاتی مانند دینام، باتری، واتر پمپ و سیستم هیدرولیک وابسته به کیت تایم یا سیستم تایمینگ خودرو هستند. هرگونه ناهماهنگی یا خرابی در این قطعات می تواند با نشانه های فوق همراه باشد. مثلا ممکن است که خرابی سیستم هیدرولیک خودرو موجب روشن نشدن کولر یا سفتی فرمان گردد و هیچ ارتباطی به تسمه تایم نداشته باشد. یا خرابی سیستم دینام خودرو، موجب بالا رفتن دور موتور و گرم شدن کاپوت گردد. از طرفی داغ شدن موتور و خرابی سیستم تایمینگ خودرو می تواند در اثر خرابی واتر پمپ باشد. واتر پمپ یکی از اجزای خنک کننده خودرو است که با تسمه تایم در ارتباط است.

بهترین زمان تعویض کیت تایم

شرکت های تولید کننده لوازم یدکی خودرو تاریخ انقضا متفاوتی برای قطعات خود در نظر می گیرند. مثلا طول عمر کیت تایم اوپتی بلت آلمان با کیت تایم پاور گریپ بلژیک متفاوت است. اما به طور کلی و بر اساس توصیه های کارشناسان باید هر 4 سال یا هر 60 هزار کیلومتر اقدام به تعویض سیستم تایمنیگ خودرو کنند.  نکته: طول عمر کیت تایم های خودروهایی که در مسابقات یا در ترافیک ها مورد استفاده قرار می گیرند، کمتر است. در واقع برای تعویض این سیستم منتظر 4 سال یا کارکرد 60000 هزار کیلومتر نباشید. در برخی خودروها تسمه دینام و تسمه تایم وجود دارد. تعویض این دو باید به صورت همزمام انجام گیرد. بنابراین در هنگام مراجعه به تعمیرکار از آن غافل نشوید.

بهترین زمان تعویض تسمه تایم در انواع خودروها

شرکت های تولید کننده قطعات و نوع خودرو دو عامل مهم در طول عمر کیت تایم به شمار می آیند. در ادامه به طول عمر سیستم تایمینگ برخی از خودروها را خدمتتان ارائه می کنیم.

  • پراید : طول عمر تسمه تایم پراید هر 70 هزار کیلومتر گزارش شده است.
  • زانتیا : طول عمر تسمه تایم زانتیا هر 65 هزار کیلومتر گزارش شده است.
  • مگان : طول عمر تسمه تایم مگان هر60 هزار کیلومتر گزارش شده است.
  • مزدا 323 : طول عمر تسمه تایم مزدا 3 هر70 هزار کیلومتر گزارش شده است.
  • پژو 405 : طول عمر تسمه تایم پژو 405 هر 70 هزار کیلومتر گزارش شده است.
  • تندر 90 : طول عمر تسمه تایم تندر 90 هر40 هزار کیلومتر گزارش شده است.
  • ریو : طول عمر تسمه تایم ریو هر65 هزار کیلومتر گزارش شده است.

همانطور که مشاهده می کنید طول عمر قطعات و زمان تعویض تسمه تایم هریک از خودروهای فوق هر 60 تا 70 هزار کیلومتر است.

چند توصیه مهم برای نگهداری از کیت تایم

رعایت و توجه به چند نکته مهم در نگهداری از کیت تایم ضروری است. برخی افراد این قطعات را مانند سایر قطعات خودرو تصور کرده و به راحتی از کنار آن عبور می کنند.

  • تسمه تایم و سایر متعلقات آن باید دور از تابش مستقیم آفتاب و جریات هوا قرار داده شوند. بهترین مکان برای آن ها، محلی خشک و با دمای بین 15 تا 25 درجه سانتی گراد است.
  • شما نمی توانید کیت تسمه تایم را برای مدتی طولانی نگهداری کنید. این قطعات دارای طول عمر بوده و گذر زمان از کیفیت آن ها می کاهد. اکثر کارشناسان معتقدند که بعد از گذشت 3 سال، کیفیت تسمه تایم کاهش می یابد.
  • قرار دادن تسمه تایم در کنار منابع حرارتی کاری اشتباه بوده و باید از آن اجتناب کنید. به خاطر داشته باشید که قطعات جرقه زن نباید برای مدت طولانی در کنار تسمه تایم قرار گیرند.
  • از دیگر نکات مورد توجه در نگهداری تسمه تایم، اجتناب از کنار هم قرار دادن آن ها در کنار مواد قابل اشتعال و اسید روغن است.
  • به خاطر داشته باشید که تعویض تسمه تایم باید توسط کارشناسان تعمیر خودرو انجام گیرد. اصرار بر تعویض توسط خودتان جزء هدررفتن پول و تجهیزات شما چیزی به همراه ندارد.

سخن پایانی

تسمه تایم و متعلقات آن از مهم ترین اجزای خودرو به شمار می آیند. این قطعات نقش ها و وظایف مختلفی داشته و بر عملکرد سایر قطعات تاثیرگذار هستند. نگهداری و تعویض به موقع آن ها می تواند موجب حفظ و نگهداری سایر قطعات گردد.در این مقاله سعی کردیم که به طور مفصل به اهمیت کیت تایم و تعویض به موقع آن بپردازیم و درباره آن صحبت کنیم. خرید قطعات اصل و باکیفیت، مهم ترین گام در خرید و تعویض قطعات به شمار می آید.امیدواریم موارد گفته شده برای شما مفید بوده باشد. لازم به ذکر است که برای خرید کیت دینام مناسب خودرویتان میتوانید به فروشگاه آنلاین یدک رسان به ادرس  www.yadakresan.com مراجعه کنید و انواع تسمه شامل تایم، دینام و کولر و کیت تایم ماشین های ایران خودرو و سایپا برند اوپتی بت را تهیه کنید.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “بهترین زمان برای تعویض کیت تایم

  1. user-1701598625 گفت:

    سلام
    مطلب کاربردی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *