آموزشی

دلایل و علائم خرابی موتور خودرو

فهرست مطالب

1- علائم خرابی موتور خودرو 

1-1- لرزش موتور و بدنه 

1-2- روشن شدن چراغ هشدار 

1-3- خروج دود از اگزوز 

1-4- افزایش دمای بیش از حد موتور خودرو 

1-5- نشتی روغن موتور 

1-6- کوبش موتور یا ناک زدن (Knock) 

1-7- افت قدرت موتور 

1-8- افزایش مصرف سوخت موتور

2- تعویض به‌موقع قطعات مصرفی موتور 

3- دلایل خرابی موتور خودرو 

3-1-1- سخن پایانی 

 

1-علائم خرابی موتور خودرو

موتور جزء حیاتی خودرو است و عملکرد صحیح آن باعث افزایش طول عمر خودرو می گردد. اگر موتور خودرو به درستی کار نکند، ممکن است باعث خرابی‌های جدی و نیاز به تعمیرات پیچیده شود. بنابراین، دانستن علائم خرابی موتور در خودروها به شما کمک خواهد کرد تا در اسرع وقت مشکل را شناسایی کرده و به موقع به آن رسیدگی کنید. خرابی های موتور خودرو همواره با نشانه هایی همراه است که در این مقاله از فروشگاه آنلاین یدک رسان، به بررسی برخی از علائم خرابی موتور خودرو و علت آن‌ها پرداخته می‌شود.

1-1رزش موتور و بدنه

آیا وقتی پشت چراغ قرمز توقف کرده اید و موتور درجا کار می‌کند، لرزش زیادی دارد؟ آیا در اثر افت توان موتور، غربیلک فرمان یا قسمت های دیگر خودرو می‌لرزند؟ اگر این طور است نباید سیلندرها را به خاطر ناقص سوزاندن سوخت مقصر دانست و ممکن است ایرادهای دیگری نیز وجود داشته باشد. از جمله این ایرادها می‌توان به اشکال در شروع حرکت، ضعیف شدن موتور هنگام درجا کار کردن (به ویژه هنگامی که کولر، چراغ ها یا گرمکن شیشه روشن باشد) و مصرف سوخت بالا اشاره کرد. اگر دوده سیستم اگزوز را خفه کرده باشد، ممکن است نتوانید با موفقیت معاینه فنی سالانه را پشت سر بگذارید. معمولاً سه دلیل برای بد کار کردن موتور وجود دارد: جرقه نزدن شمع ها، تراکم بد یا ترکیب نامناسب بنزین با هوا. اگر شمع ها کثیف شده یا وایر آن ها معیوب شده باشد یا سر دلکو ترک خورده باشد، شمع ها خوب جرقه نمی‌زنند، در این حالت مخلوط بنزین و هوا وارد سیلندر می‌شود ولی پیش از این که احتراق صورت بگیرد از آن جا می‌گریزد و معمولاً از میان واشر سر اگزوز یا واشر سرسیلندری که نشتی داشته باشند خارج می‌شود. اگر مخلوط بنزین و هوا آن قدر رقیق باشد که نتواند آتش بگیرد ممکن است انژکتور کثیف باشد، هوا نشت کند، پمپ بنزین ضعیف باشد، فیلتر بنزین گرفته باشد یا رگلاتور فشار کارش را خوب انجام ندهد. گاهی اوقات نیز ممکن است مخلوط بنزین و هوا بیش از حد غلیظ باشد ولی در این صورت همه سیلندرها تحت تأثیر قرار می‌گیرند، نه فقط یک سیلندر. استفاده از اسکنر عیب یاب می‌تواند سیلندری که خوب کار نمی‌کند را تشخیص بدهد، ولی این فقط اولین قدم برای عیب یابی و بر طرف کردن آن است.

1-2-روشن شدن چراغ هشدار

بسیاری از مشکلات مربوط به افت توان موتور، ممکن است از طریق روشن شدن چراغ چک نشان داده شوند. بیشتر مشکلاتی که در ارتباط با افت توان تشخیص داده می‌شوند، ممکن است به مبدل کاتالیستی، سنسور هوا، سنسور گاز O2 یا وایر شمع ها مربوط باشند. علاوه بر مواردی که پیشتر به آن ها اشاره شد، اگر دریچه هوای موتور نیز معیوب باشد، افت موتور کاهش پیدا می‌کند. دریچه PVC بخشی از سیستم کنترل گازهای آلاینده است. وقتی این دریچه باز باشد هوای زیادی وارد موتور می‌شود و وقتی جرم و آلودگی آن را پر کند، موتور خاموش می‌شود. خوشبختانه، تمیز کردن یا تعویض این دریچه کار آسانی است. اگر خودرو شما بعد از سال 1996 تولید شده است، با دیاگ زدن بهتر می‌توان به ایرادها پی برد. با همه این تفاسیر، اگر هیچ کدام از دلایلی که در بالا ذکر شدند دلیل اصلی افت توان موتور شما نیستند، بهتر است مبدل کاتالیستی را بازرسی کنید. با این که مبدل های کاتالیستی معمولاً به گونه ای طراحی می‌شوند که تا پایان عمر خودرو بتوانند کار کنند، ولی گاهی اوقات ممکن است از کار بیفتند. از کار افتادن مبدل نیز باعث می‌شود گازها خوب از اگزوز خارج نشوند و موتور خاموش بشود.

صعود نامناسب

آیا خورویتان هنگام بالا رفت از سراشیبی بیش از حد زور می‌زند؟ اغلب این مشکل به گرفتگی فیلتر بنزین مربوط می‌شود. از آن جایی که کار فیلتر، گرفتن مواد زائد از بنزین است، خودش هم به تدریج کثیف می‌شود و پمپ بنزین باید شدیدتر کار کند تا بنزین مورد نیاز موتور را از میان فیلتر عبور بدهد. هنگامی که موتور به سوخت بیشتری نیاز دارد، مانند مواقعی که از سراشیبی تپه بالا می‌روید، ممکن است سوخت کافی به موتور نرسد تا کار به خوبی انجام شود. بهتر است در اولین فرصت فشار بنزین خودرو خودتان را چک کنید. تعویض فیلتر به تنهایی کفایت نمی‌کند، بهتر است ببینید چه چیزی مسیر را مسدود کرده است. ممکن است آلودگی های بنزین در باک رسوب کرده باشند.

1-3-خروج دود از اگزوز

اگر بنزین ناقص می‌سوزد یا دود زیادی از اگزوز خارج می‌شود، نشان دهنده این است که یا سوخت زیادی وارد موتور می‌شود یا شمع ها خوب جرقه نمی‌زنند، هر دو مورد می‌توانند باعث هدر رفتن نیروی موتور بشوند. ناقص سوختن زمانی اتفاق می‌افتد که ترکیب بنزین و هوا در اتاقک احتراق به طور کامل آتش نمی‌گیرد و این احتراق در جای دیگری از سیستم روی می‌دهد. اگر نسبت ترکیب سوخت با هوا درست نباشد و یا یک ایراد برقی وجود داشته باشد، ممکن است چنین مشکلی به وجود بیاید. اگر سر شمع ها از روغن، دوده یا سایر مواد پوشیده شده باشد، بنزین ناقص می‌سوزد و دود سیاه از اگزوز خارج می‌شود. این حالت می‌تواند به موتور آسیب برساند، بنابراین در اولین فرصت باید این ایراد را برطرف کنید. خارج شدن دود سیاه از اگزوز می‌تواند نشانه این باشد که بنزین زیادی با هوا ترکیب شده و نسبت ترکیب آن ها به هم خورده است. اگر از موتور بوی بسیار بدی به مشام می‌رسد نباید آن را حرکت بدهید و وقت آن است که آن را تا تعمیرگاه بکسل کنید. از طرفی، چنانچه سوخت ناقص بسوزد و دود سیاه هم از اگزوز خاج نشود، نشانه این است که بنزین کمی با هوا مخلوط شده است.

1-4-افزایش دمای بیش از حد موتور خودرو

گرمای بیش از حد موتور برای طولانی مدت اتفاقی است که خبر از خراب شدن موتور ماشین می‌دهد. شما باید حتما نسبت به این موضوع حساس باشید. گرمای بیش از حد موجب فرسایش زودهنگام قطعات داخلی موتور می‌شود. اتفاقی که خسارت‌های سنگینی را در پی دارد. افزایش بیش از حد دمای موتور به‌دلایل مختلفی روی می‌دهد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نشتی مایع خنک کننده

  • خرابی رادیاتور سیستم خنک کننده موتور
  • آسیب دیدن فن رادیاتور سیستم خنک کننده موتور
  • یاتاقان زدن موتور
  • فرسایش و تاب برداشتن واشر سرسیلندر موتور

1-5-نشتی روغن موتور

نشتی روغن یکی از رایج‌ترین نشانه‌های خرابی موتور ماشین است. اگر متوجه لکه‌های روغن زیر ماشین خود شدید، حتما سطح روغن موتور را چک کنید. کاهش روغن می‌تواند مشکلات جدی را در پی داشته باشد. چراکه اصطکاک قطعات متحرک داخل موتور افزایش می‌یابد و این موضوع علاوه بر تولید حرارت زیاد، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به آن‌ها وارد می‌کند.

1-6-کوبش موتور یا ناک زدن (Knock)

کوبش موتور اتفاقی است که در اثر بر هم خوردن زمان‌بندی احتراق سوخت در موتور رخ می‌دهد. زمان احتراق همزمان با جرقه زدن شمع‌های موتور صورت می‌گیرد. اگر به‌هر دلیل عملیات احتراق بدون جرقه زدن شمع‌ها صورت بگیرد، اصطلاحا موتور ناک می‌زند. این اتفاق معمولا صدای تق تق همراه است. موضوعی که اگر کنترل نشود، ممکن است به‌قیمت نابودی کل سیستم موتور ماشین شما تمام شود.

1-7-افت قدرت موتور

اگر با فشردن پدال گاز متوجه می‌شوید که شتاب‌گیری ماشین مانند شرایط عادی نیست، باید نسبت به خراب شدن موتور ماشین حساس شوید. افت قدرت و توان شتاب‌گیری ماشین به‌صورت مستقیم به موتور ارتباط دارد. معمولا وقتی عملیات احتراق در موتور با مشکل روبه‌رو می‌شود، شاهد این اتفاق خواهید بود.

1-8-افزایش مصرف سوخت موتور

هر راننده بعد از چند روز سوار شدن بر خودرو متوجه می‌شود که میزان مصرف سوخت آن در حالت عادی چقدر است. اگر به‌هر دلیل شاهد افزایش مصرف سوخت بودید، باید نسبت به خراب شدن موتور ماشین حساس شوید. خرابی سیستم سوخت رسانی، عملکرد نامناسب سنسورهای موتور، آسیب دیدن شمع‌ها و … از جمله مشکلاتی هستند که منجر به افزایش مصرف سوخت می‌شوند.

2-تعویض به‌موقع قطعات مصرفی موتور

گاهی اوقات دلایل خرابی موتور ماشین مربوط به عدم تعویض به‌موقع قطعات مصرفی مانند روغن ترمز و فیلتر روغن است. شما باید حتما روی این موضوع حساس باشید. ضمن تعویض قطعات مصرفی موتور در زمان مناسب، باید حتما از قطعات باکیفیت برای جایگزینی استفاده کنید. از جمله قطعات مصرفی موتور و زمان تقریبا تعویض آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روغن موتور و فیلتر روغن: 5000 کیلومتر یکبار
  • فیلتر بنزین: 10000 تا 20000 کیلومتر یکبار
  • فیلتر هوا: 10000 تا 150000 کیلومتر یکبار
  • شمع موتور: 50000 تا 100000 کیلومتر یکبار
  • ضد یخ: 1 تا 3 سال یکبار
  • تسمه تایم: 60000 تا 80000 کیلومتر یکبار
  • واشر سیلندر: 80000 تا 100000 کیلومتر یکبار
  • استپر موتور: 30000 تا 50000 کیلومتر یکبار

3-دلایل خرابی موتور خودرو

حال که با نشانه ها و علائم خرابی موتور آشنا شدیم، بد نیست بدانیم که اصولا چرا موتور خراب می شود تا در صورت امکان از وقوع این خرابی ها جلوگیری کنیم. البته برخی از علت ها را در قسمت علائم خرابی بررسی کردیم اما موارد زیر را نیز به آن به صورت تیتر وار اضافه می کنیم.

  • خرابی فیلتر هوا
  • خرابی در سیم گاز
  • کثیفی و انسداد کاتالیست
  • خرابی انباره یا محفظه اگزوز
  • خرابی و اختلال در انژکتورها
  • خرابی و ضعف در پمپ بنزین خودرو
  • خرابی رینگ پیستون
  • خرابی سوپاپ ها
  • مشکلات و خرابی در شمع های خودرو
  • ناک زدن موتور
  • ایراد و خرابی سنسور اکسیژن

3-1- سخن پایانی

در این نوشته به طور مفصل با مهمترین علائم خرابی موتور خودرو آشنا شدیم و دانستیم که چه نشانه هایی خبر از خرابی موتور به ما می دهد. حتما در هنگام مشاهده این علائم با تعمیرکار مورد اطمینان خود تماس بگیرید چرا که اگر توجه کافی را نکنید در برخی موارد می تواند تا مرحله تعویض موتور نیز به شما خسارت وارد کند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *