دسته‌بندی نشده

تا ۶۰۰ میلیون چه خودرویی بخریم؟

نوسان قیمتی در بازار باعث شده تا خرید خودرو یکی از چالش های جدی باشد. در این مطلب سعی داریم بهترین خودرو با ۶۰۰ میلیون بودجه را معرفی کنیم.

مقدمه و توضیحات

امروزه خودرو های بسیاری در حال تولید و عرضه هستند، چه در میان خودرو های تولید داخل و چه در میان خودرو های مونتاژی، علاوه بر اینها خودرو های وارداتی را نیز باید مد نظر قرار داد چرا که موجب تنوع در بازار خودرو ایران شده اند.

این حجم از تولید و عرضه خودرو های مختلف باعث شده تا خریداران در انتخاب خودرو مورد نظر خود دچار سردرگمی شوند و در بعضی از موارد نتوانند خودرویی متناسب با معیار و کاربری خود پیدا کنند. از طرفی نوسانات قیمت خودرو ها مزید بر علت شده و بر انتخاب خودرو توسط خریداران تاثیر زیادی گذاشته است به همین علت تصمیم داریم تا در چند مطلب خودرو های متنوع را در بازه های قیمتی مختلف بررسی کرده و این خودرو ها را بر اساس ارزش خرید، مشخصات فنی، امکانات ایمنی و رفاهی و بازار خرید و فروش مورد ارزیابی قرار دهیم پس اگر قصد خرید خودرو از طریق بازار را دارید، پیشنهاد می کنیم این مطلب را مطالعه کنید.

در ابتدا به سراغ خودرو هایی در بازه قیمتی تا ۶۰۰ میلیون تومان رفته ایم جایی که در آن خودرو هایی نظیر؛ خانواده کوییک و ساینا، سورن پلاس بهینه یا به عبارتی سورن پلاس XU7 و رانا پلاس حضور دارند.

قبل از اینکه به معرفی این خودرو ها بپردازیم لازم است چند نکته را متذکر شویم. اولین نکته این است که معیار قیمت ها بر اساس قیمت های بازار بوده و این خودرو ها بر اساس قیمت کارخانه مورد بررسی قرار نگرفته اند. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که در این مطالب تنها خودرو هایی مورد ارزیابی قرار می گیرند که بر روی خط تولید قرار داشته و نسخه صفر و یا نو آنها به راحتی در بازار یافت می شوند و نکته آخر این است که با توجه به نوسانات قیمت بازار ممکن است بازه قیمتی این خودرو ها تغییر کند پس با توجه به زمان نگارش این مطلب، این بررسی انجام شده است. در ادامه به بررسی خودرو های موجود در این بازه قیمتی خواهیم پرداخت.

سری خودرو های کوییک

کوییک با تمامی تیپ های بی شمارش به صورت صفر کیلومتر در بازه قیمتی ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان قرار می گیرد و در حال حاضر یکی از ارزانترین خودرو های داخلی است.

تمامی نسخه های کوییک به یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ مجهزند که در واقع همان موتور M15 سایپا است که می تواند نهایت قدرت ۸۷ اسب بخار و گشتاور نهایی ۱۲۸ نیوتن متر را از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی و یا CVT به چرخ های جلو منتقل کند.

با اینکه در این محصولات به لحاظ مشخصات فنی اعداد و ارقام عجیبی را نمی بینیم اما شتاب قابل قبولی داشته و طراحی ظاهری آن بهتر از نسخه های مختلف ساینا است. از طرفی به این خودرو ها به خصوص نسخه اتومات آنها به دلیل ابعاد به نسبت جمع و جور خود در شهر های بزرگ و پر جمعیت نظیر شهر تهران می توانند مناسب تر باشند.

اما در کنار تمامی این موارد کوییک نکات منفی قابل توجهی نیز دارد. یکی از این موارد کیفیت مونتاژ ضعیف این خودرو ها است که با توجه به قیمت آنها انتظار می رود کیفیت بهتری داشته باشند. نکته منفی دیگر مربوط به فضای داخل کابین است که متاسفانه در این خودرو ها چندان زیاد نیست و ممکن است برای کاربرد های خانوادگی مناسب نباشد.

سری خودرو های ساینا

تمامی اعضای خانواده ساینا نظیر ساینا، ساینا اس، ساینا اس دوگانه سوز، ساینا اس اتوماتیک و… تماما در این بازه قرار می گیرند. این خودرو مانند کوییک از پیشرانه M15 بهره می برند که یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ مجهزند که در واقع همان موتور M15 سایپا است که می تواند نهایت قدرت ۸۷ اسب بخار و گشتاور نهایی ۱۲۸ نیوتن متر را از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی  و یا CVT به چرخ های جلو منتقل کند. یکی از نکات مثبت این خودرو ها مصرف سوخت به نسبت پایین این خودرو ها است که نسبت به خودرو های داخلی مزیت محسوب می شود. نکته مثبت دیگر این خودرو این است که به نوعی ارزان ترین خودرو دوگانه سوز یعنی ساینا اس دوگانه سوز از اعضای این خانواده محسوب می شود.

به طور کلی نسخه های مختلف ساینا و کوییک بر اساس پلتفرم X200 تولید شده اند که به نوعی ترکیب پلتفرم کیا ریو و پراید است بنابراین نمی توان انتظار فضای زیادی از کابین این خودرو ها داشت. از طرف دیگر در این خودرو ها آپشن و امکانات خاص و عجیب غریبی دیده نمی شود اما تمامی نسخه هایی که جدیدا تولید می شوند دارای استاندارد ۸۵ گانه هستند که می تواند مزیتی برای این خودرو ها به حساب آید.

از جمله معایب و نکات منفی خانواده ساینا می توان به عدم وجود طراحی جذاب و قابل قبول و وجود پیشرانه به نسبت ضعیف اشاره کرد. البته ناگفته نماند که در ساینا اس طراحی بهتری نسبت به نسخه های قبلی خود دارد. به طور کلی خودرو هایی نظیر کوییک و ساینا با اینکه به لحاظ مشخصات فنی، آنچنان قوی نیستند و امکانات زیادی نیز ندارند اما ارزانترین خودرو هایی هستند که نسخه نو و صفر کیلومتر آنها یافت می شود.

سورن پلاس بهینه یا XU7P

سورن پلاس بهینه یکی از جدیدترین محصولات ایران خودرو است که به عنوان جایگزینی برای پژو پارس به بازار عرضه شده است. این خودرو بر اساس پلتفرم سمند تولید شده و بیشترین فضای داخل کابین را در بین گزینه های موجود در این بازه قیمتی را دارد. سورن پلاس بهینه مجهز به یک پیشرانه ۱.۸ لیتری، چهار سیلندر و ۸ سوپاپ است که در واقع واقع همان موتور XU7P است. این پیشرانه قادر است نهایت قدرت ۹۸ اسب بخار و گشتاور نهایی ۱۴۶ نیوتن متر را تولید و از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل کند.

خوشبختانه تمامی استاندارد های ۸۵ گانه در این خودرو رعایت شده و از جمله امکانات و تجهیزات این خودرو می توانیم به؛ سامانه کنترل پایداری، سامانه کنترل کشش، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، رینگ های فولادی، تهویه اتوماتیک، نمایشگر سیستم مالتی  مدیا، چراغ روشنایی روز، پوزیشن لامپ، سیستم راهنمای تعویض دنده و… اشاره کرد. به طور کلی سورن پلاس بهینه با توجه به این مشخصات و امکانات در رده پایین تری نسبت به سورن پلاس با پیشرانه EF7 قرار می گیرد.

مسلما همان طور که از اسم این خودرو پیدا است رفتار سورن پلاس با پیشرانه XU7P بهینه تر از سورن پلاس با پیشرانه EF7 بوده و مصرف سوخت میانگین اعلام شده آن در حدود ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است. در کنار نکات مثبت این خودرو مانند فضای داخل کابین مناسب و مصرف سوخت قابل قبول، سورن پلاس بهینه نکات منفی نیز دارد. یکی از مهمترین آنها عدم وجود پیشرانه ای با توان بالا است. نکته منفی دیگر ترمز های کاسه ای عقب است که بهتر بود از ترمز های دیسکی در محور عقب این خودرو استفاده می شد.

در کل سورن پلاس بهینه خودرویی است که با توجه به فضای صندوق عقب و فضای داخل کابین و همچنین مصرف سوخت مناسبی که دارد به عنوان خودرو خانوادگی می تواند مورد استفاده قرار گیرد و از این لحاظ خودرو مناسبی است.

رانا پلاس

قطعا رانا پلاس یکی از بهترین خودروها با ۶۰۰ میلیون است که می توان انتخاب و خریداری کرد و بیشترین ترین قوای فنی را نسبت به دیگر خودرو های موجود در این بازه قیمتی دارد. البته لازم به ذکر است که رانا پلاس پانوراما رده قیمتی بالاتری نسبت به نسخه سقف فلزی و یا به عبارتی معمولی آن دارد و در این مطلب منظور رانا پلاس معمولی است.

رانا پلاس مانند بسیاری از محصولات ایران خودرو از موتور TU5 بهره می برد. این پیشرانه یک پیشرانه ۴ سیلندر، ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی است که می تواند نهایت قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور نهایی ۱۴۲ نیوتن متر را تولید کند. رانا پلاس از یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی بهره می برد که این جعبه دنده موظف است توان تولیدی را به چرخ های جلو منتقل کند.

از جمله امکانات این خودرو می توان به کروز کنترل، کلید های کنترلی بر روی فرمان، دماسنج محیط، کیسه هوای سرنشینان جلو و… اشاره کرد. در کنار این موارد عوامل بسیاری نظیر؛ مصرف سوخت مناسب، استهلاک پایین نسبت به خودرو های تولید داخل و پایداری قابل قبول و… وجود دارد که ارزش خرید این محصول را بالا می برد.

اما در کنار این موارد مسلما نکات منفی نیز دارد که ممکن است در انتخاب خریداران تاثیر بگذارد که از جمله این موارد می توان به عدم وجود فضای زیاد در بخش عقب و صندوق عقب اشاره کرد که چون پلتفرم این خودرو بر اساس پلتفرم ۲۰۶ SD است نمی توان انتظار زیادی از آن داشت. از طرفی ترمز های عقب این خودرو کاسه ای بوده و متریال داخل کابین نیز چندان با کیفیت نیست که از دیگر نکات منفی این خودرو به حساب می آیند.

در انتها این گزینه ها جزو بهترین انتخاب هایی است که در این بازه می توان داشت اما پیشنهاد نگارنده این است که اگر می خواهید به سراغ خودرویی صفر و ارزانتر نسبت به دیگر خودرو های صفر موجود در بازار بروید، کوییک و نسخه های مختلف آن می تواند انتخاب مناسبی باشد. اما اگر می خواهید در بازه قیمتی حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون تومان دنبال خودرویی مناسب می گردید قطعا رانا پلاس می تواند جز گزینه های اصلی شما باشد. البته در این بازه می توان سراغ پژو ۲۰۷ تیپ ۳ یا TU3 هم رفت که قیمتی در محدوده ۶۰۰ میلیون تومان را دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *