تسمه دینام

علائم خرابی تسمه دینام

فهرست مطالب

1- علائم خرابی تسمه دینام

1-1- تأثیرات خرابی تسمه دینام بر خودرو

1-2- دلیل خرابی تسمه دینام خودرو

1-3- تفاوت طول عمر تسمه خودرو های قدیمی با جدید

1-4- دلایل پاره شدن تسمه دینام

1-5- جلوگیری از خرابی تسمه دینام

 

1-علائم خرابی تسمه دینام

تسمه دینام خودرو با نام‌های تسمه کولر و تسمه هیدرولیک نیز بین رانندگان و تعمیرکاران شناخته می‌شود. خرابی تسمه دینام معمولاً به دلایلی همچون چرب شدن یا خشک شدن زیاد، ساییدگی و پارگی اتفاق می‌افتد. تسمه دینام از یک تسمه، هرزگرد و تسمه سفت کن تشکیل‌شده است. در ظاهر وقتی به این تسمه نگاه می‌کنید متوجه تفاوت خاصی با دیگر تسمه‌های خودرو نمی‌شوید، اما همه‌چیز به اینجا ختم نمی‌شود. این تسمه وظیفه انتقال نیروی تولید شده موتور به دینام، واتر پمپ، تهویه هوا و پمپ فرمان هیدرولیک ماشین را بر عهده دارد و با استفاده از قدرت دورانی که موتور ایجاد می‌کند تمام قطعات نام‌برده را به حرکت وامی‌دارد. عملکرد کلی این قطعه به این صورت است که هنگام روشن شدن پیشرانه، تسمه دینام توسط میل لنگ به چرخش در آمده و در اثر این چرخش، گشتاوری را به قسمت های نام برده شده وارد می کند. پس تا به الان متوجه شدید که عملکرد تسمه دینام بر موتور و عملکرد موتور نیز بر تسمه دینام تاثیر دارد. این ارتباط به این صورت است که زمانی که تسمه دینام آسیب ببیند، فشار زیادی به موتور خودرو وارد کرده و حتی ممکن است خودروی شما روشن نشود. به طور معمول وقتی که صحبت از خرابی تسمه دینام خودرو می شود، منظور این است که این قطعه شل شده است. بنابراین در صورت شل شدن و کاهش اصطکاک، این نیرو به این بخش های حیاتی منتقل نشده و ممکن است خسرات جبران ناپذیری به خودرو وارد شود. در خودرو های قدیمی تر، ساختمان داخلی موتور از یک یا چند تسمه ساده با مقطع گوه مانند و پولی های دارای شکاف V شکل تشکیل میشد. با این کار اصطکاک بین تسمه و پولی افزایش می یافت. ولی همچنان در اثر کارکرد زیاد، بر اثر سایش، گرم شدن و شل شدن قطعات دیگر بر اثر لرزه های پیشرانه، تسمه شل میشد. موتور های امروزی به این شکل هستند که در آنها از تسمه ها و پولی های شکاف دار استفاده می شود. این موتور ها دارای تسمه سفت کن هستند و به واسطه آن چسبندگی بهتری با پولی برقرار می کنند. وجود تسمه پروانه در موتور های امروزی، تمام اجزای جانبی روی موتور را به قرقره اصلی که توسط موتور حرکت می کند، متصل می کند. زمانی که قرقره شروع به حرکت کند، تسمه نیز شروع به چرخیدن می کند.

1 -1تأثیرات خرابی تسمه دینام بر خودرو

6 علامت برای تعویض تسمه دینام برای راننده مشخص می نمایند که عبارتند از:

در ادامه هر کدام از موارد بالا را توضیح می دهیم.

شنیدن صدای جیر جیر از جلوی خودرو: زمانی که خرابی تسمه دینام خودرو اتفاق بیفتد، صدای “جیر جیر” به گوش می رسد. در این حالت ممکن است تسمه کمی از جای اصلی خود جا به جا شده باشد و یا اینکه تاریخ مصرف آن تمام شده باشد.

از کار افتادن هیدرولیک فرمان و کولر: تسمه دینام انرژی لازم برای کمپرسور کولر و پمپ هیدرولیک فرمان را تامین می کند. پس خرابی تسمه دینام خودرو میتواند باعث خرابی این سیستم ها نیز بشود. اگر کولر کار نکند و فرمان سفت شود، یعنی این قطعه آسیب دیده است. سفت شدن فرمان به شدت فرمان پذیری خودرو را سخت می کند و این یک امر خطرناکی برای خودرو و راننده محسوب می شود.

افزایش دمای موتور: اگر در خودروی شما واتر پمپ نیز توسط دینام چرخانده شود، در صورت خرابی تسمه دینام خودرو، واتر پمپ نیز از کار می افتد. به تبع آن، دمای موتور بالا می رود. پس در صورتی که به طور غیر عادی متوجه شدید دمای موتور بالا رفته، فورا تسمه دینام را مورد بررسی قرار دهید.

تسمه پاره شده و یا ترک برداشته است: در صورتی که این قطعه دچار پارگی و یا خراشیدگی شود، نیرویی که باید به سایر قطعات وارد کند، انتقال داده نمی شود.

روشن شدن چراغ هشدار باتری: باتری خودرو تمام انرژی و برق خودروی شما را تامین می کند. با چرخیدن تسمه دینام، قطعه دینام چرخیده و انرژی به باتری انتقال داده می شود.  پس با خرابی تسمه دینام خودرو، باتری عملکرد مطلوبی نخواهد داشت.

چراغها، ضبط و شارژر فندکی، انرژی خود را از باتری خودرو تامین می کنند.

2-1دلیل خرابی تسمه دینام خودرو

راننده هر وسیله نقلیه ای باید با علائم و دلایل خرابی لوازم یدکی خودرو آشنا باشد. ما در زیر به برخی از دلایل خرابی تسمه دینام خودرو اشاره خواهیم کرد.

  • رانندگی زیاد در دور های بالای موتور (این امر باعث استهلاک اجزای مختلف خودرو می شود)
  • وارد شدن فشار به موتور به دلیل عبور از سرعت گیر ها به صورت مداوم و عدم استفاده از دنده مناسب در سربالایی ها (در سر بالایی ها حتما از دنده سنگین استفاده کنید)
  • خرابی تسمه سفت کن (در صورت گیرپاژ ماشین، تسمه دینام کشیده و یا پاره می شود)
  • سفت کردن بیش از حد تسمه (این کار باعث خرابی تسمه سفت کن و به تبع آن خرابی تسمه دینام خودرو می شود)
  • استفاده از تسمه های نامرغوب (این تسمه ها تحمل بار زیاد را نداشته و زود خراب می شوند)
  • وجود شکستگی در سطح تسمه هنگام خریدن آن (در صورتی که شکستگی وجود داشته باشد و یا در ظاهر دندانه ها مشکلی وجود داشته باشد، آن را خریداری نکنید )
  • وارد شدن هر گونه تنشی بر موتور در اثر رانندگی نامناسب

در صورت خرابی تسمه دینام خودرو، فرمان سفت می شود، واتر پمپ از کار می افتد و آب رادیاتور جوش می آید. همچنین در صورت پارگی و خرابی تسمه دینام خودرو، کولر، دینام و شارژ باتری به مشکل برخورده، به تبع آن باتری خالی شده و برق مورد نیاز شمع ها نیز تامین نشده و موتور خاموش می شود. خرابی این قطعه امری بسیار شایع، حتی برای خودرو های خارجی مانند خودروی بی ام و، بنز و … محسوب می شود. بنابراین در صورت مشاهده این خرابی، فورا به مکانیک خودرو مراجعه کنید. درباره تعویض تسمه خودرو و طول عمر آن در مقاله ای جداگانه صحبت کرده ایم میتوانید رجوع نمائید.

1-3 تفاوت طول عمر تسمه خودرو های قدیمی با جدید

تسمه دینام خودروهای قدیمی به طور کلی در حدود ۸۰ هزار کیلومتر عمر می‌کنند، در صورتی که تسمه های جدید از مواد EPDM ساخته شده اند و عمر مفید اون‌ها تا ۱۵۰ هزار کیلومتر هم می رسد.البته این مورد بستگی به تسمه جنیون و برند آن دارد. قطعا استفاده از تسمه های اصلی برای خودرو طول عمر بهتری نسبت به تسمه های تقلبی دارد. برای تشخیص تسمه های اصلی از تقلبی به مقاله ما مراجعه نمائید.

1-4 دلایل پاره شدن تسمه دینام

یکی از دلایلی که باعث پاره شدن تسمه دینام میشه عدم استفاده از دنده مناسب در سربالایی ها و در زمان عبور از موانع هستش؛چرا که به خودرو فشار زیادی وارد میکنه و همین فشار زیاد باعث پاره شدن تسمه دینام میشه. علاوه بر این راننده هایی که اغلب در ترافیک های سنگین مجبور به رانندگی هستند با این مشکل بیشتر دست و پنجره نرم می‌کنند؛ چرا که از دور بالای کولر استفاده میکنند و در کنار آن گرمی هوا و ترافیک شدید هم باعث میشه تا قدرت دینام کاهش و در نتیجه برق بسیار کمتری را تولید کنه. این موارد به دینام فشار بالایی وارد می‌کنند و باعث پاره شدن سریع‌تر تسمه دینام می‌شوند.همچنین خرابی تسمه سفت کن خودرو باعث خرابی تسمه پروانه می شود.11

 1-5جلوگیری از خرابی تسمه دینام

علائم خرابی تسمه دینام یا پروانه گفتیم حال میخواهیم چند راه حل برای پیشگیری خرابی تسمه دینام شرح دهیم که عبارتند از:

  • استفاده از تسمه های اصلی
  • بررسی و چک کردن خودرو توسط مکانیک
  • بالا نبردن فن کولر به علت فشار نیاوردن به باتری
  • استفاده از باتری های با کیفیت
خرید تسمه دینام ازیدک رسان:

بهترین راهکار برای علائم خرابی تسمه دینام همانطور که گفتیم استفاده از تسمه های اصلی می باشد. این روزا تسمه های تقلبی در بازار زیاد می باشد و یک فرد عادی نمی تواند آنرا تشخیص دهد.  شما نیز می توانید با در نظر گرفتن هر یک از آیتم های فوق، بهترین و مقاوم ترین تسمه تایم و تسمه دینام را تهیه کرده و آن را با خیال راحت، در اتومبیل خود مورد استفاده قرار دهید. همچنین می توانید در صورت داشتن هرگونه سوال راجع به عملکرد مربوط به قطعه مذکور، با متخصصان و مسئولان فروش ما هماهنگ بوده و راهنمایی های لازم را به دست آورید. امیدواریم موارد گفته شده برای شما مفید بوده باشد. لازم به ذکر است که برای خرید  تسمه تایم و تسمه دینام مناسب خودرویتان میتوانید به فروشگاه آنلاین یدک رسان به ادرس  www.yadakresan.com مراجعه کنید و انواع تسمه شامل تایم، دینام ، کولر، کیت تایم ، تسمه سفت کن و هرزگرد ماشین های ایران خودرو و سایپا برند اوپتی بت را تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *