تسمه تایم

تسمه تایم چیست و نقش آن در خودرو

تسمه تایم چیست و نقش آن در خودرو

تسمه تایم (Timing Belt) یا زنجیر تایمینگ (Timing Chain) یا کم‌بلت (CamBelt) بخشی از پیشرانه احتراق داخلی است که چرخش میل‌لنگ و میل‌بادامک را هم‌زمان‌سازی می‌کند تا سوپاپ‌های پیشرانه در زمان‌های مناسب هنگام سیکل‌های ورودی و خروجی هر سیلندر باز و بسته شوند. در پیشرانه تداخلی، تسمه تایم یا زنجیر تایم برای جلوگیری از برخورد پیستون به سوپاپ‌ها نیز حیاتی است. تسمه تایمینگ معمولا تسمه‌ای دندانه‌دار است که دندانه‌هایی در سطح داخلی‌اش دارد.

 

 

 

 

 

زنجیر تایمینگ در قدیم برای هماهنگ‌سازی چرخش میل‌لنگ و میل‌بادامک استفاده می‌شد؛ اما امروزه منسوخ شده است. زمان‌بندی پیشرانه‌ها در ابتدا ازطریق زنجیر بود و باعث می‌‌شد پیشرانه خودرو با سروصدا و اصطلاحا سنگین کار کند .به‌همین‌دلیل و نیز به‌دلیل سادگی استفاده، هزینه کمتر، بی‌نیازی به روغن‌کاری و بازدهی بیشتر، به‌تدریج زنجیر تایمینگ جایش را به تسمه تایم داد. یکی از اصلی ترین قطعاتی که در تولید خودرو به کار برده شده، تسمه تایم است. به طور کلی تسمه تایم یا تسمه تایمینگ بخشی از موتور احتراق داخلی است که زمان بندی سوپاپ های موتور را مدیریت می کند. به عبارتی دیگر، تسمه تایم نوعی تسمه پلاستیکی است که در داخل پیشرانه و در سر سیلندر خودرو قرار گرفته است.همچنین، رابطی میان میل لنگ خودرو و میل سوپاپ محسوب می شود. وظیفه ی اصلی تسمه تایم، به چرخش در آوردن سوپاپ ها و کنترل زمان باز و بسته شدن آن ها است. به گونه ای که با هر دو بار چرخیدن میل لنگ، میل سوپاپ یک مرتبه می چرخد. با متصل کردن میل لنگ خودرو به میل سوپاپ ها توسط تسمه تایم ، چهار عمل اصلی موتور از قبیل مکش، تراکم، توان و تخلیه صورت می گیرد.

تاریخچه تسمه تایمینگ

از ابتدای صنعت اتومبیل‌سازی تا زمان جنگ جهانی دوم، خودروهای درون‌سوز از سیستم زنجیرتایم استفاده می‌کردند. این سیستم تایم‌بندی پیشرانه را به خوبی انجام می‌داد و معمولا نیاز به تعویض نداشت. با این حال زنجیرتایم به روغن کاری نیاز دارد و صدای قابل توجهی تولید می‌کند. همچنین با گذشت عمر موتورهای مجهز به سیستم زنجیرتایم، میزان ارتعاش این سیستم‌ها افزایش می‌یافت و موجب آزار سرنشینان می‌شد.سامانه تسمه تایمینگ دقیقا پس از  پایان جنگ جهانی دوم و در سال 1945 معرفی شد. با این حال یک دهه طول کشید تا نخستین موتور درون‌سوز مجهز به سیستم تسمه تایم معرفی شود. نخستین شرکتی که تسمه تایم را به طور گسترده در خودروهایش به کار گرفت، جنرال موتورز بود. بسیاری از مدل‌های پونتیاک پس از دهه 1960 به سیستم تسمه تایم مجهز شدند. پس از جنرال موتورز خودروسازان اروپایی همچون فیات و واکسهال نیز استفاده از تسمه تایم را آغاز کردند.

اما تسمه تایمینگ چه مزایایی داشت که به سرعت در صنعت خودروسازی فراگیر شد؟ تسمه تایم در مقایسه با زنجیر تایم برتری‌های مختلفی داشت. نخست آن‌که هزینه تولید یک تسمه پلاستیکی از یک زنجیر فلزی کمتر است. دومین مورد به سر و صدای آن مرتبط می‌شد. یک تسمه پلاستیکی سر و صدای خاصی تولید نمی‌کند و لرزش آن نیز قابل قیاس با زنجیر فلزی نیست. در نهایت تسمه پلاستیکی به روغن کاری نیاز ندارد، بنابراین تمامی ساز و کار مرتبط با روغن کاری زنجیرتایم از خودروها حذف شد. در سوی مقابل تنها ایراد تسمه تایم در مقابل زنجیر تایم، عمر و دوام آن است. تسمه‌های پلاستیکی عمر کوتاه‌تری نسبت به زنجیرهای فلزی دارند و از همین رو بایستی در فواصل کوتاهی نسبت به تعویض آن‌ها اقدام نمود تا موتور دچار آسیب نشود.

انواع تسمه تایم

سیستم‌های دنده‌ای یا زنجیری نیز برای انتقال نیروی میل‌‌لنگ به میل‌بادامک و زمان‌بندی صحیح پاشش و جرقه استفاده می‌شوند. باوجوداین، چرخ‌دنده‌ها و شافت‌ها موقعیت نسبی میل‌ لنگ و میل ‌بادامک را محدود می‌کنند. حتی در پیشرانه‌های سوپاپ  ‌رو که میل‌لنگ و میل‌بادامک بسیار به‌هم نزدیک هستند، اکثر طراحان پیشرانه به‌جای استفاده از دنده محرک مستقیم از زنجیر کوتاهی استفاده می‌کنند.استفاده از این طرح بدین‌دلیل است که سیستم‌های انتقال قدرت دنده‌ای به‌دلیل اصطکاک و تماس مستقیم فلز با فلز، سروصدای زیادی تولید می‌کنند و به سایش بیش‌از‌حد قطعات منجر می‌شوند. چرخ‌دنده‌های پوشیده از فیبر (الیاف) یا نایلون با انعطاف‌پذیری بیشتر اغلب به‌جای چرخ‌دنده‌های فولادی استفاده می‌شوند. پیشرانه‌های تجاری و پیشرانه‌های هواپیماها فقط از چرخ‌دنده‌های فولادی استفاده می‌‌کنند؛ زیرا دنده دارای روکش فیبر یا نایلون ممکن است به‌طور ناگهانی و بدون هشدار خراب شود.گرچه زنجیرها و چرخ‌دنده‌ها بادوام‌‌ترند، تسمه‌های کامپوزیتی لاستیکی در عملکرد خود درمقایسه ‌با سیستم دنده‌ای یا زنجیری کم‌صداتر، سبک‌تر، ارزان‌تر و کارآتر هستند. همچنین، تسمه‌های تایمینگ به روغن‌کاری نیازی ندارند که این امر با داشتن زنجیر تایم یا چرخ‌دنده ضروری است. تسمه تایمینگ کاربرد خاصی از تسمه همگام‌کننده است که برای انتقال هم‌زمان قدرت دورانی استفاده می‌شود.

ما در این بخش قصد داریم شما را با انواع تسمه ها آشنا کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری در بین گزینه های موجود داشته باشید.

تسمه تخت : در جاهایی که فاصله قطعات از یکدیگر زیاد است از این تسمه استفاده می کنند.

تسمه وی شکل (ذوزنقه ای): از این تسمه برخلاف تسمه گرد در مواردی که نیازی به نیروی زیادی است استفاده می شود.

تسمه چندشیار: اگر چند تسمه ذوزنقه ای را در کنار هم قرار دهیم می توان یک تسمه چند شیار درست کرد. از این تسمه برای انتقال نیروهای بالا استفاده می شود.

تسمه گرد: اگر نیازی به نیروی بالا نباشد می توان از این تسمه استفاده کرد.

تسمه آجدار: این نوع تسمه ها از تسمه های تخت و ذوزنقه ای شکل برای استفاده در دستگاه های کوچک مثل ماشین لباس شویی استفاده می شوند.

تسمه تایمینگ: در دستگاه های صنعتی برای زمان بندی کردن حرکت قسمت های مختلف دستگاه و همچنین برای انتقال نیرو باید از این نوع تسمه استفاده کرد.

تسمه‌های تایمینگ معمولا با روکش فلزی یا پلیمری پوشانده می‌‌شوند که برای بازرسی یا تعویض به برداشتن نیاز دارند. سازندگان پیشرانه توصیه می‌کنند تسمه تایم خودرو در فواصل زمانی مشخص تعویض شود. همچنین، سازنده ممکن است هنگام تعویض تسمه تایم، تعویض قطعات دیگر مانند پمپ آب را نیز توصیه کند؛ زیرا هزینه اضافی تعویض پمپ آب در‌مقایسه‌با هزینه دسترسی به تسمه تایم بسیار ناچیز است.در پیشرانه‌های تداخلی یا پیشرانه‌هایی که مسیر حرکت سوپاپ‌ها با پیستون تداخل دارد، ازکارافتادن تسمه تایم (یا زنجیر تایمینگ) به آسیب‌دیدگی شدید پیشرانه و در برخی مواقع ایجاد خسارت جبران‌ناپذیر منجر می‌شود؛ زیرا بعضی از سوپاپ‌ها در زمان اشتباهی باز می‌مانند؛ بنابراین، پیستون به آن‌ها ضربه می‌زند.

 

تسمه تایم خودرو چگونه عمل می‌کند؟

چرخه کارکردی پیشرانه احتراق داخلی چهارزمانه شامل چهار مرحله است:

۱. مرحله مکش: پیستون در داخل سیلندر به پایین می‌رود و سوپاپ هوا باز می‌شود و مکش ایجادشده به‌وسیله حرکت رو به پایین سیلندر، باعث مکیدن مخلوط سوخت و هوا به داخل سیلندر می‌شود؛

۲. مرحله تراکم: پیستون در داخل سیلندر بالا می‌رود و سوپاپ هوا بسته و مخلوط سوخت و هوا فشرده می‌شود؛

۳. مرحله قدرت یا کار: شمع جرقه می‌زند و مخلوط سوخت و هوا منفجر و پیستون به‌سمت پایین رانده و هم‌زمان سوپاپ دود باز می‌شود؛

۴. مرحله تخلیه: پیستون به‌سمت بالا می‌آید و دود از محل سوپاپ دود خارج می‌شود.

در این چهار مرحله کارکردی پیشرانه، زمان‌‌بندی باز و بسته شدن سوپاپ هوا و سوپاپ دود برعهده تسمه تایم است. در‌واقع، حرکت میل‌لنگ ازطریق تسمه تایم به میل‌بادامک یا میل‌سوپاپ انتقال می‌یابد و میل‌‌سوپاپ هم سوپاپ‌ها را بالا و پایین می‌کند. اگر بخواهیم چگونگی عملکرد تسمه تایم خودرو را توضیح دهیم، باید بگوییم این قطعه با هماهنگ‌کردن سرعت چرخش میل‌لنگ با میل‌بادامک، زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را تنظیم می‌کند. میل‌ بادامک معمولا در سرسیلندر قرار دارد؛ اما ممکن است در برخی از خودروها، طراحان جای دیگری از پیشرانه را به آن اختصاص داده باشند.با‌توجه‌به اینکه کار تسمه تایم تنظیم زمان‌بندی باز و بسته شدن سوپاپ‌ها است، هرگونه لغزش تسمه روی پولی متصل به میل‌لنگ یا میل‌بادامک باعث اشکال در عملکرد پیشرانه می‌شود. به‌همین‌دلیل، روی تسمه تایم دندانه‌هایی وجود دارد که این دندانه‌ها روی پولی‌های دندانه‌دار قرار می‌گیرد و از این طریق هیچ لغزشی صورت نمی‌گیرد. وجود همین دندانه‌ها باعث شده است نصب تسمه تایم به‌سادگی تسمه‌های دیگر ازجمله تسمه دینام نباشد.کافی است تسمه تایم چند دندانه جابه‌جا نصب شود یا این دندانه‌ها در محلی اشتباه قرار گیرند که در این صورت، آسیب جدی به پیشرانه وارد خواهد شد. ازاین‌رو، مکانیک و تعمیرکار حرفه‌ای خودرو تسمه تایم را باید تعویض کند و انجام این کار را نباید به هر کسی سپرد. در پیشرانه‌های چهارزمانه، به‌ازای هر دو دور چرخش میل‌لنگ، میل‌ بادامک یک دور خواهد چرخید که این هماهنگی به‌واسطه تسمه تایم انجام می‌شود.

طراحی  و تولید تسمه تایم

تسمه تایم معمولا لاستیکی با الیاف دارای حالت کششی زیاد (به‌عنوان مثال فایبرگلاس، کولار و توارون) است که طول تسمه را به‌عنوان اعضای کششی می‌پوشاند. تسمه تایم خود از مواد محکمی مانند پلی‌اورتان یا نئوپرن یا اورتان با استانداردهای مختلف ساخته شده است. فاصله بین مراکز دو دندانه مجاور روی تسمه تایمینگ به‌عنوان گام تعریف می‌شود.لاستیک با افزایش دما و در تماس با روغن پیشرانه تخریب می‌شود؛ بنابراین، عمر مفید تسمه تایم در پیشرانه‌های گرم یا دارای نشتی کاهش می‌یابد. تسمه‌های جدید که معمولا گران‌قیمت نیز هستند، از مواد مقاوم دربرابر گرما مانند نیتریل فوق اشباع (HSN) ساخته می‌شوند. عمر الیاف داخلی تقویت‌کننده تسمه تایم نیز به‌شدت تحت‌تأثیر آب و ضدیخ قرار دارد. این یعنی باید اقدامات احتیاطی ویژه‌ای برای کاربردهای آف‌رود انجام شود تا آب تخلیه‌ یا از تماس با تسمه تایم دور نگه داشته شود.تسمه‌های قدیمی دندانه ذوزنقه‌ای‌شکل دارند که به سایش فراوان دندانه‌ها منجر می‌شود. با تکنیک‌های جدیدتر تولید، تسمه تایم‌ها از دندانه‌های خمیده بهره می‌برند که کم‌صداتر و ماندگارتر هستند. تسمه تایم ساخت شرکت‌های قطعه‌سازی غیرمعتبر ممکن است عملکرد پیشرانه را تحت‌تأثیر قرار دهد.  چنین تسمه‌هایی احتمال دارد در دورهای بالا کشیده شود و عقب بماند و درنتیجه با تأخیر جرقه زده شود. تسمه‌‌های محکم‌تر در دورهای بالا کشیده نخواهند شد و زمان‌بندی پیشرانه را حفظ می‌کنند. ازنظر طراحی پیشرانه، کوتاه‌شدن عرض تسمه تایم باعث کاهش وزن و اصطکاک می‌شود.

علائم و نشانه های فرا رسیدن زمان تعویض تسمه تایم چیست؟

۱دور موتور بد عمل می کند

اگر متوجه شدید هنگام رانندگی دور موتور به ۲ تا ۴ هزار دور رسیده، موتورتان تنظیم نیست و درست کار نمی‌کند، باید تسمه تایم را چک کنید. اگر شُل شده باشد، شروع به لغزش می کند و همین باعث می‌شود در حین شتاب گرفتن، دور موتور بالاتر برود. همچنین این می تواند نشانه از بین رفتن دندانه‌ها نیز باشد.

۲– از بین رفتن دندانه ها

تسمه تایم‌های کارکرده تر در مدت زمان استفاده شان دچار فرسایش و خوردگی دندانه‌ها می‌شوند. در حالی که معمولا پیشنهاد می‌شود تسمه تایم هر ۶۰ هزار مایل عوض شود، برخی وسائل نقلیه فرق می‌کنند و این عدد می‌تواند تا ۱۱۰ هزار مایل هم باشد. همیشه به دفترچه راهنمای خودروی خود برای پی بردن به این عدد مراجعه کنید.

۳مشکلات استارت و حرکت

تسمه تایم یکی از قطعات کاملا دقیق طراحی شده خودروی شماست. بنابراین همیشه باید در حال تنظیم باشد تا بتواند به ازای هر یک بار چرخیدن میل بادامک، دقیقا دو بار میل لنگ را بچرخاند. دریچه ها یا سوپاپ‌های ورود و خروج گاز با چرخش میل بادامک، باز و بسته می‌شوند.

این دریچه ها دقیقا متناسب با لحظه حرکت پیستون‌ها باز و بسته می‌شوند. بنابراین اگر زمان بندی این چرخه به هم بخورد، بقیه کارها نیز از تنظیم خارج می‌شوند. این امر می تواند منجر به مشکلاتی در استارت نیز بشود چون زمانبندی غیردقیق تک تک قطعات می تواند باعث شود خودرو درست استارت نخورد.

۴مشکلات اگزوز

اگر اگزوز شما نسبت به همیشه، دود بیش از حدی تولید می‌کند، می‌تواند مربوط به مشکل تسمه تایم باشد. چون موتور باید تلاش بیشتری بکند تا قطعات خود را به حرکت وادارد و فشار بیشتری به آن وارد می شود. همین باعث می‌شود دود بیشتری از اگزوز خارج شود.

هرگز با یک تسمه تایم کهنه رانندگی نکنید. تعویض به موقع تسمه مهم ترین سرویس خودرو است؛ اگر کهنه شده باشد ریسک پاره شدن آن بسیار بالاست و هنگامی که پاره شود عواقب و خسارت های بدی را در پی خواهد داشت. اگر قصد مسافرت دارید حتما با مراجعه به مکانیک از سلامت تسمه مطمئن شوید تا در راه مشکلی برای شما به همراه نداشته باشد.

5- احتراق ناقص موتور

تسمه تایم وظیفه‌ی هماهنگ کردن سوپاپ‌ها و سیلندرها در موتور خودرو را بر عهده دارد. اگر تسمه‌ تایم بلغزد یا سیستم چرخ‌ تسمه منحرف شود، می‌تواند باعث شود که یکی از سیلندرها زودتر یا دیرتر باز شود. در نتیجه‌ این امر باعث احتراق ناقص در موتور شده و در نهایت سبب کاهش بسیار چشمگیر شتاب خودرو خواهد شد. در صورت مواجه شدن با چنین ایرادی باید بدانید که زمان تعویض تسمه تایم فرا رسیده و لازم است در این خصوص اقدام کرد.

6- نشت روغن

تسمه تایم به کمک پوششی از گردوغبار و دیگر آلودگی‌ها محافظت می‌شود. در برخی مواقع پیچ و مهره‌هایی که آن را به موتور متصل می‌کنند، شل می‌شوند که باعث نشت روغن خواهد شد. نشت روغن باعث می‌شود که فشار روغن دچار افت شده و در نتیجه تسمه تایم زودهنگام دچار فرسایش شود. البته نشت روغن می‌تواند مربوط به نقص در دیگر بخش‌های خودرو نیز باشد، به عنوان مثال از واشر موتور رخ دهد. بنابراین لازم است به محل نشتی توجه داشت.

7- هیدروپلانینگ

احتمالاً در مورد هیدروپلانیگ شنیده‌اید. این شرایط هنگام لغزش غیرقابل کنترل خودرو بر روی سطح مرطوب جاده رخ می‌دهد. اگر این پدیده برای تسمه تایم رخ دهد درست مانند زمانی است که تایرها دچار هیدروپلانینگ می‌شوند. هنگام رانندگی در زیر باران، آب ممکن است به تسمه تایم برسد. تسمه تایم فرسوده قادر به بیرون راندن آب از میان خود و چرخ تسمه نیست و باعث ایجاد لغزش در آن می‌شود. در نتیجه‌ی این شرایط شتاب خودرو به نحو قابل توجهی کاهش یافته و بسیار شبیه به وضعیت بحث شده در احتراق ناقص است.

چه عواملی باعث آسیب‌دیدن تسمه تایم می‌شود و برای مراقبت از تسمه تایم چه کنیم؟

مراقبت از تسمه تایم

عمر مفید تسمه تایم از طرف شرکت سازنده خودرو مشخص می‌شود اما می‌توان گفت باتوجه‌به جنس و کیفیت تسمه تایم، مدت‌زمان استفاده از خودرو در طول روز و سبک رانندگی طول عمر تسمه تایم متغیر است. برای مراقب از تسمه تایم و افزایش طول عمر آن به موارد زیر توجه کنید:

  • استفاده زیاد از دورهای بالا هنگام رانندگی (استفاده از دور موتورهای بالای بیش از ۴ هزار) به تسمه تایم خودرو آسیب می‌زند و باعث سایش آن می‌شود. برای جلوگیری از این آسیب باید همیشه با دورهای معمول رانندگی کنیم تا طول عمر تسمه حفظ شود.
  • خرابی تسمه سفت کن یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند به تسمه تایم خودرو آسیب بزند. برای همین هنگام تعویض تسمه تایم، تسمه سفت کن را هم تعویض کنید.
  • قیمت تسمه تایم خودرو باتوجه‌به مدل خودرو و کیفیت تسمه تایم متفاوت است اما چیزی که موقع خرید انواع تسمه تایم خودرو مهم است، این است که جنس و کیفیت بد تسمه تایم باعث می‌شود خیلی زود تسمه تایم خودرو خراب شود. پس برای خرید این قطعه به کیفیت تسمه تایم توجه کنید و آن را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید.
  • مراقب کاسه نمد باشید. یکی از کاربردهای کاسه نمد، جلوگیری از روغن‌ریزی شفت‌ها و یاتاقان‌ها است اما گاهی به دلایلی کاسه نمد روغن‌ریزی می‌کند و موجب چرب شدن تسمه تایم می‌شود. چرب شدن تسمه تایم یکی دیگر از عوامل خراب‌شدن آن است و باید مراقب باشید تا بر اثر روغن‌ریزی چرب نشود.
  • نحوه تعویض تسمه تایم خودرو مهم است و باید برای تعویض تسمه، به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید. در واقع تسمه باید دقیق نصب شود زیرا جابه‌جایی یکی از دنده‌های آن می‌تواند منجر به برهم‌خوردن زمان‌بندی باز و بسته‌شدن سوپاپ‌ها شود. همچنینتسمه نباید بیش از حد شل یا سفت باشد. شل و یا سفت بودن تسمه نیز باعث می‌شود تا کار تسمه تایم به‌خوبی انجام نشود.
  • علاوه بر تسمه تایم باید حواستان به تسمه دینام هم باشد. به‌طورکلی دو نوع تسمه در موتور خودرو به کار می‌رود. تسمه دینام (پروانه یا مارپیچ) و تسمه تایم. گفتیم که به دلیل فرسودگی، تسمه تایم ترک می‌خورد و سپس پاره می‌شود اما گاهی پاره شدن تسمه تایم به‌خاطر فرسودگی نیست و ممکن است نخ کش شدن یا پاره شدن تسمه دینام و درگیری آن با تسمه تایم باعث پارگی آن شود.
  • عدم استفاده از دنده مناسب در سربالایی‌ها یکی دیگر از عواملی است که به تسمه تایم آسیب می‌زند.
  • حرکت با سرعت بالا از روی دست‌اندازها و یا سرعت‌گیرها هم طول عمر تسمه تایم را کاهش می‌دهد.

عوارض ناشی از عدم تعویض تسمه تایم و پاره شدن آن

 

 

 

 

 

 

تسمه تایم جزو حیاتی ترین اجزای موتور خودرو محسوب می شود و اگر دچار خرابی شود باعث بروز مشکلات مختلفی می گردد. برخی افراد به دلیل سهل انگاری و کم دقتی و یا صرفه جویی در هزینه تعویض تسمه تایم را به تاخیر می اندازند. اما از این موضوع غافل هستند که پارگی تسمه تایم می تواند تا چه حد آسیب و خسارت وارد کند. از مهمترین عوارض ناشی از عدم تعویض تسمه تایم و پاره شدن آن می توان موارد زیر را نام برد:

  • استارت نخوردن و روشن نشدن ماشین
  • شکستگی پیستون ها و سوپاپ ها
  • آسیب دیدن بلوک سیلندر
  • نشت روغن
  • بالا رفتن مصرف سوخت
  • به صدا و لرزش افتادن موتور
  • آسیب دیدن میل لنگ
  • خروج دود زیاد و غیرطبیعی از اگزوز
  • کاهش قدرت و شتاب خودرو
  • خاموش شدن ناگهانی و قفل کردن موتور
اقدامات لازم برای افزایش طول عمر تسمه تایم و جلوگیری از تعویض آن

بزرگترین سوال هر راننده‌ای، این است که تسمه تایم اتومبیل چقدر دوام خواهد آورد. عمر تسمه تایم هر خودرو با توجه به نوع موتور آن رقمی بین 60 هزار الی 100 هزار کیلومتر است. با این حال اگر از اتومبیل خود استفاده چندانی نمی‌کنید، بازهم به تعویض تسمه تایم نیاز خواهید داشت.عمر معمول یک تسمه تایم پلاستیکی کمتر از هفت سال است و پس از آن این بافت این تسمه از بین خواهد رفت. در حقیقت جنس پلاستیک تسمه تایم در مدت طولانی مورد آسیب قرار می‌گیرد و به مرور پوسیده می‌شود. به همین دلیل لازم است تا تسمه تایم را پیش از آن‌که شما را به دردسر بیندازد، تعویض کنید.برای جلوگیری از خراب شدن زودتر تسمه تایم و افزایش کارکرد آن تا رسیدن به فاصله مسافتی تعیین شده توسط سازنده خودرو باید یکسری نکات را رعایت کرد. از مهمترین این اقدامات می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عدم استفاده از دور موتور بالا
  • عدم شتاب گیری ناگهانی و وارد کردن فشار مضاعف به موتور
  • استفاده از دنده متناسب با قدرت و سرعت خودرو
  • بررسی منظم وضعیت سلامت قطعات مختلف موتور که در ارتباط با تسمه تایم هستند
  • استفاده از تسمه باکیفیت و اصلی
  • عدم استفاده از خودرو به مدت طولانی و یکسره
  • برطرف کردن روغن ریزی موتور و جلوگیری از چرب شدن تسمه تایم
  • استفاده از سوخت و روغن با کیفیت
  • عوارض ناشی از عدم تعویض تسمه تایم و پاره شدن آن

سخن پایانی

نگهداری و رسیدگی به تسمه تایم را جدی بگیرید. تعویض نکردن تسمه تایم و پاره شدن آن خسارات زیادی را به همراه دارد که در شرایطی حتی ممکن است آسیب زیادی به موتور خودرو نیز وارد شود. در کنار تسمه تایم به تسمه دینام، بلبرینگ تایم و حتی واترپمپ نیز توجه داشته باشید که سالم باشند و آن‌ها را نیز به صورت دوره‌ای مورد بررسی قرار دهید. مبنای اولیه تعویض و گارانتی تسمه تایم هر 7۰ هزار کیلومتر است. اما بازهم بستگی به چگونگی عملکرد خودرو دارد. اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، بهتر است هرچند ماه یک‌بار به کمک یک کارشناس، تسمه تایم را مورد بازدید قرار دهید.تسمه تایم و متعلقات آن از مهم ترین اجزای خودرو به شمار می آیند. این قطعات نقش ها و وظایف مختلفی داشته و بر عملکرد سایر قطعات تاثیرگذار هستند. نگهداری و تعویض به موقع آن ها می تواند موجب حفظ و نگهداری سایر قطعات گردد.در این مقاله سعی کردیم که به طور مفصل به اهمیت تسمه تایم و تعویض به موقع آن بپردازیم و درباره آن صحبت کنیم. خرید قطعات اصل و باکیفیت، مهم ترین گام در خرید  و تعویض قطعات به شمار می آید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *